Väestörekisterikeskuksen tekemien muutosten vuoksi VRK-henkilöstökorttien toimitustapa on muuttunut. Aiemmin VRK-henkilöstökortti on toimitettu rekisteröintipisteessä käynnin jälkeen postitse asiakkaan kotiosoitteeseen. Nyt uusi toimintatapa vaatii kaksi käyntiä rekisteröintipisteessä.
Ensimmäisellä käynnillä rekisteröintipisteessä todennetaan henkilöllisyys ja tehdään korttihakemus, jonka perusteella Väestörekisterikeskus lähettää aktivointikoodin kotiosoitteeseen.
Kun aktivointikoodi on saapunut, asiakas varaa uuden ajan samaan tilauksen tehneeseen rekisteröintipisteeseen VRK-kortin noutoa varten.
Toiselle rekisteröintipistekäynnille asiakas ottaa mukaansa aktivointikoodin ja voimassaolevan henkilöllisyystodistuksen. VRK-henkilöstökortti luovutetaan rekisteröintipisteessä asiakkaalle ja samalla asetetaan aktivointikoodilla kortin kanssa käytettävät PIN-koodit. VRK-kortin aktivoinnin asiakas tekee edelleen itse työkoneellaan.